Thursday, August 19, 2010

besar kesilapanKU, besar lagi KEEGOANmu .

HARI PERTAMA
Rileks Nurul , baru 2 hari je kau x online dah gelabah,
terase bosan yg amat terus kau lari pegi umah embah .. haha tu lah yg terjadi 
ni sume salah aku, mase perkara tu berlaku giler punye menyesal aku pepandai je nak reset2 modem tu..
then siap nk tuka setting PPoE, PPoA ..
haa sekali amik kau .
ni sume gara2 na set password untuk wireless
sebab vendor x letak password utk wireless time dtg install ri tu

wireless kene block terus .
mule la gelabah . saat tu abah kata kat aku
" tu lahh Nurul, bagai tikus membaiki labu " 
wahahaha memang frust giler .
then aku try called streamyx centre
ape yg lebih mengecewa kan tunggu punye tunggu

result dari operator TM:
: Maaf cik, sy tak dapat nak bantu sebab modem cik ni modem baru lagi .
Ni MODEM TM ke?
wahh disapointed abes mase dengar die tanye cam tu .
Of coz la TM punye MODEM , aduyai .
then die berkata lagi : kami belum di train lg utk modem cik ni . kat sini sy buat report kerosakkan modem ye " pulak dah !! " hohoh

try called vendor installer modem plak
die x angkat but then die kol balik .
perbualan vendor tu dgn mak :

V :" Maaf yer puan dah lebih 14 hari bukan tanggungjawab sy, dan sy tak nak dtg umah puan 
Mak : ehh xpe, cam tu sy bayar .
V : tak nak 
Terus si vendor tu letak tepon . mase tu mmg hangin la .

HARI KE 2

2 hari aku turun naik office streamyx .
Time hari kedua wireless masih blocking, then operator kate die akan hantar technician utk datang install kan
Okeh petang tu technician dari TM datang. Encik TM tu kawan abah rupe nye . Okey nvm . lagi sekali aku kecewa. Still encik TM tu cakap .
"Maaf dik, cik pun tak dapat nak install kan . modem baru lagi ni belum pegi kursus." 
mcm tu pun ade jgk erk . berkata dalam hati


"wahhhhhh frust nye aku time tu . haha sengal tul. Mula la nak ngamuk berangin je badan"
then encik TM tu suggest kan kwn die . aku try kol kwn die.. perbualan kami

teet.. teet .. teet.. bla... bla.. bla..
result die, encik tersebut berkata:
" maaflah dik sy pun tak sure la setting ni, esok sy try tanya member2 kot2 ade sesape yg nk turun BP boleh pegi umah adik " 

hohoh lagi sekali aku kecewa.

time tu perasaan bingung, kecewa, bersalah, buntu sume ade.
ape lagi mengamuk lah aku .
" kalau cmni buat ape sy gune streamyx!!
 awak bg sy service yg kakitangan awk sendiri tak tahu nak buat ape! heh !


herdik aku, pada org2 streamyx di talian . di tegur abah atas kegusaran dan kekasaran itu .
ahh lantak lah memang dah habis baran dah .
Nurul.. nurul.. kenapa la ..
baran betul, gembeng pulak tu .

HARI KE 3

dah 2 malam tido kat rumah embah
abs kat rumah tenet xde, tv rosak
bosan lah, baik tido umah embah at least bole merepek meraban dgn embah
pagi tu aku bangun dengan semangat terkejut

Teeetttt .. ting tong hp berbunyi
Embah Lanang calling ~
" Ul, dtg kebun jap,  embah tertinggal paku kat rumah hantarkan ye . bwk embah wedok sekali ."
owhh embah lanang  terganggu tidur ku~ ...


wake up Nurul 9 am already okeh .
hidup penganggur biasa lah

start babywhite terus menuju ke punggur . kebun embah di sana
sampai disana

haaaaaaa bagus lah Nurul datang .
Ul sini jap, kata embah lanang . tolong pegang ini embah nak paku .
then lagi . Ul paku ni jap .
haha rupe2 nye embah lanang dah plan sengaja tinggalkan paku then suruh aku anta sebab nak suruh aku tlg rupe nye . hampess . okey Nurul tolong embah buat pondok ye . tolong sampai siap .
haha pondok dah separuh siap
(ENUFF nurul OUT OFTOPIC!!)

pondok dah separuh siap aku melangkah pulang
masih buntu . tenett tak oke
but aku terus pulang ke rumah sendiri bukan rumah embah
sampai kat rumah ..

meluru terus ke arah laptop .
wahhh rindu nye 2 hari dah tak on FB x update blog .
then on latop . lampu di modem masih merah
jari ini terus gatal lalu menaip
http://192.168.1.1
haaa aku dah hafal . haha jangan degil Nurul jangan usik ape2 lagi
kata bentak dalam hati .

next .
aku masukkan username >> password >>
protocol IP?? haaa bantai je Nurul ..
Protocol IP : PPoE @ PPoA
haaa aku klik PPoE
next .. next dan terusan next ..
habis bantai dan habis nekad ..
reboot .... 100%

tetibe .. YEAYYYYYYYYYYYYYYYYYYY!!
lampu modem kembali hijau
internet access ialah SUCESSFULL ..
yeaaaayyyy! Nurul berjaya .
haha alhamdulilah .
time kasih.

kenape susah sangat?