Tuesday, April 21, 2015

8 cara jadikan anak genius – Dato’ Fadzilah Kamsah

8 Cara untuk mendidik anak dan menjadikan anak – anak anda genius ini di kongsi daripada satu syarahan yang di bawakan oleh Dato’ Fadzilah Kamsah

Siapa tak nak anaknya bijak dan genius kan ? kita semua boleh berusaha untuk jadikan anak kita genius dan seterusnya mendidik anak-anak supaya menjadi anak yang soleh dan solehah. Berikut adalah tips nya, happy reading!


  • Doa ibu bapa- sebagai ibu bapa doa sangat penting kerana hanya Allah tempat kita memohon agar anak anak yg dilahirkan sentiasa dalam pelindunganya, diberikan kecerdasan akal,akhlak mulia,mendengar kata dan bebudi pekerti.Bila pakej ini ada dlm diri seseorang dari kecil, tidak mustahil anak itu boleh menjadi genius sebagaimana yg diharap oleh ibu bapa dalam doanya,pun begitu,pastikn doa yg dilakukan dengan niat ikhlas ,tulus penuh rendah dir kpd Yang Maha Esa.
  •  Didik secara besungguh-sungguh -.Anak genius adalah seorang anak yg suka mencr ilmu, sentiasa bertanya ,befikir dan sentiasa mempunyai naluri ingin tahu dlm dirinya,jika ibu bapa mengenal pasti potensi ini dari awal,maka itu petanda anak itu boleh dirangsang menjadi genius.Maka ibu bapa haruslah bersungguh2 untuk mendidik ,menggalak dan merangsang keperluan ini dan membimbing potensi yang ada supaya tidak di salahgunakan kpd yg tidak baik, sebab itulah ibu bapa harus tegas dlm memantau pembelajaran anak. namun pantauan mestilah penuh behemah dan kasih sayang.
  • Terima anak seadanya- Bukan semua impian dan harapan untuk mendapat anak genius itu menjadi kenyataan oleh itu jangan meletakkan harapan terlalu tinggi terhadap anak,malah setiap anak itu tidak sama kepintaran dan kelebihan yg dimiliki. terimalah anak seadanya.Hanya kebijaksanaan ibu bapa menggilap potensi,jika ada usaha kalau anak tidak genius pun dia boleh menjadi seorang yg pandai.tetapi tidak lah genius krn anak yg genius adalah anak yg sentiasa rajin mencari ilmu dan sentiasa befikir.
  • Sediakan suasana yg boleh merangsang- Ibu bapa perlu bentuk suasana rumah tangga yg boleh merangsang otak anak.contohnya,melalui warna dinding ,barang permainan dan perhiasan rumah.semua ini,ada maksud tertentu. bapa misalnya boleh bercakap dgn anak, kenapa dia meletakan meja di sudut tertentu. Jelaskan sebabnya kerana ia mengarah kiblat,Atau papa cat bilik warna hijau adalah untuk memberikanya suasana lebih santai dan tenang dan kreatif befikir.
  • Amalkan pemakanan seimbang & gaya hidup sihat-Otak cergas datang dari badan dan makanan sihat,Anak genius tidak makan makanan ringan.Galakan atau lakukan besama anak rutin melakukan senaman,riadah dan besukan .
  • Sentiasa mengekalkan hubungan rapat dgn anak-Sebagai ibu bapa,hubungan dgn anak mestilah rapat mesra dan harmoni dalam kehidupan berkeluarga dan saling memerlukan,betimbang rasa,betolak ansur dan memahami satu sama lain walaupun dgn anak.
  • Menjalin hubungan rapat dengan guru-sentiasalah mengadakan hubungan rapat dgn guru,jadi guru akan menyayangi dan mengambil berat pada anak kita. Sentiasa tolong menolong dan berbincang dgn guru tentang pelajar dan perilaku anak di sekolah.
  • Perlu satu institusi khas dan kumpulan sokongan-Untuk melahirkan lebih ramai anak genius,satu institusi perlu dibentuk untuk merangsang anak menjadi hebat dan perlu ada kumpulan sokongan untuk anak pintar.