Monday, September 13, 2010

tiada tajuk

Pagi raya pertama lalu suasana amat hening.
inilah pertama kali aku beraya bersama tido di rumah 
embah walau umah kami dan embah tdk lah jauh
tp abh mahu kan malam raya aku dan emak tidur sekali
di rumah embah.Malam itu bermain mercun lah kami,
 ade 2 famili tidur di rumah embah malam raya itu.
Entry ini bukan utok cerite tentang raya pertama itu.
 tetapi yg tapi juga ada sikit sorotan
tentang pagi raya itu.


Pagi raya? Yaaa itu pertama kali selepas 21 tahun 
aku mohon ampun dan bersalaman
dengan abah untuk meminta maaf dipagi raya. 
Jahil nya anak ini dan ego nya aku.
amat susah untuk memohon keampunan dan ayahanda dan bonda. 
Ya allah ampuni dosa ku. Sebenarnya bukan aku ego
utk meminta maaf tapi aku segan untuk meluahkan
kemaafan secara live. aku segan orang jawa kata " isin".


Pagi tu mandi sunat raya sudah, solat sunat raya sudah,
 makan bersama di pagi raya sudah dan bersalaman pohon
 keampunan pun sudah. kami sekeluarga
 duduk menunggu lagi. Kot2 ade di antara adik beradik 
abah yg berjumlah 9 orang itu mahu balik di pagi raya 
ke rumah embah. Tak lama pak cik dan mak cik yg ke 7?
 ( aku hentam saja, x igt ramai sangat adik  abh)
 pun pulang. dia baik aku suka famili nya.


Kemudian famili kami, abah dan emak makusudku 
pulang ke kg sebelah emak pula di Muar.
tak banyak cerita di sana kerana, sesampai nya
kami Nenek pun sudah
turun tangga mahu pergi beraya juga. Patut kah?
 Sepatut nya die menunggu cucu2 nya
bukan pergi meninggalkan kami. okay suka ati die la, 
malas aku nak komen.Sebab aku dah tahu tune nenek ku
 aku yg sorg ini memang berbeza dgn kebanyyak nenek
lain di Asia ini. Aku tak rapat dengan nenek. 

Kami tunggu nenek pulang beraya hingga jam
 3 petang tapi nenek tak balik juga.
Penantian menjadi hampes. 
Abah mengajak pulang dan sebelum pulang abah ajak kami
makan tenghari di Asam Pedas Pt Jawa. Sedap. 
kerana abah belanja dan perut kosong.
Raya pertama sudah habis di situ .


Aku benci raya, sebab raya bagi aku tiada makna
dan aku hanya di kelilingi dan org yg busuk hati 
sepanjang raya.
mukin mentaliti org yg tdk belaja  memang begini
* entry ini mukin bosan, harap bersabar