Tuesday, November 2, 2010

ORG TUA itu .

Lelaki tua itu banyak jasa nya . 
tiap hari dia duduk berehat pasti bertanya tentang anak-anak nya
yang sekian lama tidak datang melawat mereka.

Sudah lama lelaki tua itu hidup berpayahan 
kini senang harta tapi resah gundah gulana hadapi di hati
memikir kan soal anak-anak serta mangsa kepada cucu nya
lalu orang tua itu berpikir lagi
di mana silap mereka?

............................................................
hati aku perit melihat kepayahan hati mereka 
aku amat rapat dan terlalu-lalu rapat
tapi pengharapan aku buat anak-anak meraka. org tua itu
jangan lah di susah-susah kan lagi, jangan lah disakiti lagi hati nya

jangan lah balik menjenguk hanya tika wang di perlukan 
jangan hanya balik tika dapat tahu org tua itu tidak berdaya
jangan lah terus-terusan menipu mereka
masa mereka di mamah usia.

aku merayu orang tua itu jangan lah di sakiti lagi
kerana mereka org tua yang amat aku sayangi 
bersama aku sejak aku dilahir kan .
salah satu tulang belakang ku juga.


Sumber : Pak cik google
............................................................

hati aku turut terguris tika mereka di sakiti oleh anak menantu nya
org tua itu jangan lah di biarkan meminta kasih sayang kamu lagi.
kamu jahat . kamu? kamu juga kamu.
kerana org tua itu perlu kan kita semua .

aku paham aku juga sorang anak . juga hanya sorang cucu
tapi aku juga punya perasaan dan hati .
aku harap aku bukan mereka pabila aku cukup dewasa nanti 

kesilapan yang sama tidak berlaku pada kedua org tua ku .
aku anak tunggal mereka . juga cucu pada org tua itu .
jangan lah di biar mereka menghadapi senja dgn kepayahan lagi
hargai lah segalanya.