Monday, May 9, 2011

Cebisan rindu buat Emak

Profile picture facebook, BBM, di dada dada akhbar ramai yang meletakkan portrait bersama ibu masing masing penuh gambar bersama ibu dan anak, pulang celebrate bersama. Tapi aku pula disini jauh dar emak abah. 

Mak,
Kalau lah mak online mak terbaca entry ini khas untuk emak. Ini hanya untuk emak. Hari ibu sedunia kelmarin tak bererti apa jika kita tak bersama. Ianya tetap hari ibu yang amat istimewa. Saya ada sorang ibu, sorang emak cukuplah itu saja. Walhal jika saya berjodoh dengan si dia insan sekarang saya akan berkongi emak yang sama dengan beliau. Iaitu emak saya. Kan saya kata saya hanya ada sorang emak. Seorang kekasih hati saya ibu yang melahirkan saya sedari kecil. Walau kita jauh emak. Emak segalanya dan mesti abah pun mengakui perkara ini.

Dulu masa kecil saya lah anak murid emak yang selalu dimarahi. Emak tak nak manja kan saya seperti emak manja kan anak murid yang lain. Bila saya salah eja jawi mak terus rotan dalam kelas tu jugak. Orang lain tak kena rotan. Tapi saya tahu mak nak saya pandai. Bila mak rampas walkman, mainan murid lain saya juga tempat mereka datang minta tolong ambil barang yang mak rampas, maka saya ambil kan. So mak rotan saya lagi. Jangan risau mak hanya rotan jari saya guna pen tak sakit pun. Hihi.

Saya tak minta apa walhal diri ini yang sepatut nya memberi. Hanya yang pohon emak sihat sepanjang masa, dipanjangkan umur, dan dipermudahkan segalanya. Saya tahu selama ini emak seperti sahabat. Emak sangat sayang saya bila kita berjauhan bila dekat emak buat tak endah sebab mak malas layan kerenah saya. Ermmm tapi sungguh pun emak buat seperti tidak kisah bila saya disamping mak, bila shopping emak tetap beli kan apa yang saya mahu, duit belanja yang emak beri tak pernah putus, emak susah hati bila saya sakit, emak resah bila saya memandu sendiri pulang. Emak saya memang emak yang terhebat . Berpura tidak kisah tapi sebenarnya menitiskan bibit keresahan berpanjangan. Kerana emak cuma punya seorang anak.

Dan anak emak adalah yang ini. Yang nakal, yang susah mendengar nasihat, banyak kerenah, itu lah anak emak seorang. Saya kumpul duit beli hadiah emak. Tapi saya tahu emak tak perlu itu. Cukuplah sekadar saya dapat menjamin masa depan sendiri itu sudah cukup emak berpuas hati.





Puan Supiah Parmin
Selamat Hari Ibu emak,
Cinta kita kekal selama nya. :')