Thursday, April 21, 2011

Cara Tackle Hati Perempuan Tengah Moody

Jadi perempuan mesti ada pasang surut moody moody tu sume dah kira sinonim lah kan dengan perempuan. Kadang kadang hal kecik pun boleh jadi besar bila emosi tak stabil. Aku nasihat kan pada sesapa yang tak nak terjerat perang mulut dengan Girlfriend korang baik take note bila end of month or notice putaran wanita wanita korang. Mood perempaun sukar nak diramal. Kadang tetiba je naik hanginnn tak pasal pasal. Tu sebab ada orang kata perempuan sukar di ramal. Salah korang lah kan . Ahah!

Cara paling baik nak atasi perempuan yang tengah tak de mood ni antara nya :
- Kenalpasti punca tak de mood berlaku. Kalau mood datang 
   bulan memang tak boleh buat ape la kan. Tu sebab aku cakap baik korang take note.

- Beri masa dan ruang. 
   Kalau dah nampak dia tak de mood tak payah la dok banyak tanya.
   Biar kan bersendirian itu yang terbaik lah. Konon korang nak tunjuk caring kan.
   " Hai dah makan ke belum, sihat ke tak?" 
    Pleaseee jangan nak harap la respon positif time tu. Jangan salah kan 
    pompuan bila korang kena maki balik. Haha tak de lah tu aku je.

- Jangan buat lawak paling penting lawak bodoh.
   Espcially pagi pagi if korang ade nampak ofismate ke, girlfriendmate ke hape
   nak time tu nampak dia tak de mood kan so jangan cari nahas la buat lawak bodoh.
   Niat korang baik cuma masa je kurang tepat.

- Buat apa yang boleh di sejuk hati.
   Kalau nampak tanda tanda yang dia dah cool down try la pujuk slow slow.
   Perghhh..! Bukan apa kengkadang pompuan suka di pujuk.
   So try to amik hati dia semula confirm makin sayang dia kat kau nok.

- Berpura-pura.
   Haaa yang ni aku rasa tak penting sangat kot. Camni, even korang tak faham
   sangat dengan perangai pompuan tapi bila ada certain certain part camni 
   time dia nak citer masalah ke hape ke korang buat buat lah faham.

- Jangan ungkit benda lepas.
   Yang ni aku nak cakap, if korang tengah gaduh hingga melibat kan hati dan perasaan
   sampai dia tak de mood nak cakap dengan korang selama beberapa hari bila dia
   dah okay jangan mulakan perbualan dengan isu pergaduhan korang tu. 
   Kalau nak setelkan masalah sekalipun guna teknik sandwich yang macam aku belajar
   untuk subjek psychology. Perlahan lahan lah ye. Guna kan isu lain dulu isu yang best
   best bila agak dia dah okay korang try cakap slow slow untuk isu persalahfahaman
   korang tu.


- Jangan terlalu cerewet.
   Kadang kadang memang diri sendiri tak perasan yang sebenarnya korang terlalu
   cerewet. Tak salah cerewet sume orang nak kan yang terbaik. Tapi berpada pada.
   Jangan banyak sangat complaint bila hati perempuan tu dah mula sejuk.
   Itu tak kena ini tak kena nescaya hati perempuan yang dah mula sejuk panas semula.

Aku cakap ni macam dari pengalaman aku dan aku tak cakap benda ni sume nya betul. Orang lain aku tak sure. Tapi kira boleh jugak la sebab aku tujukan benda ni kat Kaum Adam. Ada je perempuan yang korang nampak tough, tegas, kasar, cakap main lepas, selamba luaran tapi sebenarnya hati dia nipis gila macam kulit bawang. Dan perempuan yang macam ni mudah berkecil hati dari dalam sebenarnya. 

Ada jugak pompuan yang nampak lembut, sopan, comel tapi sebenarnya dia ada hati batu, kental tak kisah tu sume. Berjaga jaga :)