Sunday, May 23, 2010

pendidik oh pendidik

Alhamdulilah setelah 5 minggu sekian praktikal aku jalani dengan lancar even kadang-kadang ade sangkutnya tap aku akui tugas dan tanggungjawab guru itu amat besar. Bila dah menjadi seorang guru bi baru aku taw pancaroba dan pahit getir nya . Bila sorang insan mula menapak ilmu dan curahan pengetahuan akan di curahkan dari seorang guru. Memang susah.. tapi aku mampu bersabar je bagi aku sume ni lumrah dan cabaran sebagai pendidik. Apa yang parents harapkan anak dorang akan tahu membaca, menulis and cepat pandai bile hantar anak depa pi sekula, tapi bukan sume anak2 yg depa hantar tu minat untuk belajar sebenarnya .. Betul tak? Bukan ape kadang-kadang niat budak2 ni nak datang sekula mungkin nak jumpe ngan member2 then ade yang kadang2 tu saje2 je datang sekula, tapi nasib baik la aku ni sekadar cikgu bagi alam budak2 saja. Tak de lah terlalu tension tapi penat nye berganda2 dengan cikgu primary and secondary school. Bile dengan toddler suntime kite kene cakap terjerit2, kene ugut sikit untuk bagi dorg insaf tapi untuk cikgu menengah and rendah xpenat cume sakit hati. Sebab golongan2 pelajar dalam alam ni da reti cakap2 belakang. Alhamdulilah aku tak pernah rase lagi mengajar kat primary and secondary ni, tapi menurut pengalaman mak yang dah berpuluh tahun mengajar memang aku dapat tengok perbezaan mengajar di sekolah rendah, menengah dan tadika. Masing2 ade cabaran dalam level masing2, adakalanya untuk pihak ibu bapa ni depa hanya reti mengkomplen tapi xsedar yang dowg patut tengok reality sebagai educator bukan sekadar di rumah tap di sekolah jua, Bukan sekadar pembentuk sahsiah dan peribadi anak mereka tapi sebagai penasihat dan perangsang semangat akademik anak2 mereka. tak boleh reti nak hulur duit dan letakkan tanggungjawab mendidik ni sepenuhnya kat cikgu di sekolah. Kalau tak percaya boleh tepuk dada tanya iman ..